زندگي در كانادا چگونه است؟
نوشته شده توسط : hi

كشوري كه بيش از ۸۲ درصد جمعيت آن از شرايط زندگي خود رضايت كامل دارند، كمترين ميزان گزارش جرم و جنايت در دنيا را داراست و سياست‌هاي جمعيتي خود را بر اساس مهاجرت نيروي انساني متخصص و كارآمد چيده است، شايد بهترين مقصد براي زندگي، كار و تحصيل باشد. البته اين كشور كاناداست اما به راستي زندگي در كانادا چگونه است؟ مزاياي زندگي در كانادا چيست و آيا هزينه زندگي در كانادا با استاندارهاي جهاني همخواني دارد؟ آيا واقعا كشور كانادا براي زندگي مناسب است؟ تقريبا مي‌توان اين طور گفت كه كانادا يكي از مرفه‌ترين، آرام‌ترين، امن‌ترين و آزادترين كشورهاي دنيا به شمار مي‌رود.

اميد به زندگي در اين كشور ۸۱ سال است و بيش از ۶۷ درصد مردم اين كشور به دولتشان اعتماد دارند. هر كانادايي به طور متوسط ۶/۲ اتاق در اختيار دارد، در طول سال تنها ۱۷۰۲ ساعت كار مي‌كنند و بيش از ۸۰ درصد مردم اين كشور اذعان دارند لحظات خوب و مثبت زندگي ‌شان در روز بيش از لحظات منفي است.

اما اين تنها آمار جالب مربوط به دومين كشور پناور دنيا نيست، بلكه بنابر آخرين اطلاعات ارائه شده توسط وب‌سايت EPOCH TIMES تعداد زيادي از شهروندان كانادايي به كشور خود افتخار مي‌كنند، اين بدين معني است كه قريب به ۷۳ درصد از كانادايي‌ها بخاطر دريافت خدمات درماني رايگان (health care)، ۷۰ درصد بخاطر اعتبار بالاي پاسپورت كانادايي، ۶۵ درصد بخاطر منشور حقوق و آزادي‌هاي فردي و اجتماعي و ۵۰ درصد بخاطر سيستم آموزشي كانادا به اين كشور افتخار مي‌كنند. شايد باور اين موضوع سخت باشد، اما براساس همين آمار، ۶۴ درصد از آمريكايي‌ها به دليل يكي از موارد زير قصد نقل مكان به كانادا را دارند:

  • خدمات درماني منطقي و مقرون به صرفه ( ۶۳ درصد)
  • ثبات سياسي بيشتر (۳۸ درصد)
  • امنيت (۳۸ درصد)
  • سيستم آموزشي مناسب و مقرون به صرفه (۳۶ درصد)
  • حقوق برابر (۳۵ درصد)
  • فرصت‌هاي كاري (۳۳ درصد)

با ما همراه باشيد تا در ادامه به جوانب مختلف زندگي در يكي از شادترين و برترين كشورهاي دنيا يعني كانادا بپردازيم

كانادا كجاست؟

كشور كانادا كه در قاره آمريكاي شمالي واقع شده، قريب به ۹ميليون كيلومتر مربع خشكي و ۸۹۱هزار كيلومتر مربع از آب‌هاي زمين را در اختيار دارد و با مجموع مساحت ۹٫۹۸۴٫۶۷۰ ميليون كيلومتر مربع، دومين كشور بزرگ و پهناور دنيا پس از روسيه محسوب مي‌شود و حدود دو پنجم قاره آمريكاي شمالي را در بر مي‌گيرد. كانادا پس از كسب حق حاكميت و قدرت از بريتانياي كبير در سال ۱۸۶۷، مستقل شد. طبق آمار رسمي سال ۲۰۱۲، جمعيت كانادا كمي بيش از ۳۴ميليون نفر برآورد شده و نسبت تراكم جمعيت به مساحت كشور ۴ نفر براي هر كيلومترمربع است. ارز رايج كانادا دلار كانادايي با علامت اختصاري CAD بوده، پيش‌شماره تلفن آن عدد ۱ است و (.ca.) به عنوان دامنه اينترنتي وب‌سايت‌هاي كانادايي شناخته مي‌شود.

شهر اتاوا Ottawa به عنوان پايتخت كشور كانادا داراي ۸۱۲٫۱۲۹  نفر جمعيت بوده و ۷۱ متر بالاتر از سطح دريا واقع شده است. همچنين اتاوا پايتخت و مركز سياسي كانادا نيز محسوب مي‌شود و به عنوان يك حكومت مشروطه براساس قانون اساسي و خانه تشريفات دولتي به شمار مي‌رود.

معرفي كشور كانادا

به طور كلي كشور كانادا از ۱۰ استان و ۳ قلمرو در بخش شمالي تشكيل شده است كه به ترتيب الفبا شامل موارد زير مي‌شوند:

  • استان آلبرتا
  • استان بريتيش كلمبيا
  • استان منيتوبا
  • استان نيوبرانزويك
  • استان نيوفاندلند و لابرادور
  • استان نوا اسكوشيا
  • استان انتاريو
  • استان جزيره پرينس ادوارد
  • استان كبك
  • استان ساسكاچوان
  • قلمروي شمال غربي
  • قلمروي نوناووت
  • قلمروي يوكان

شايد از خودتان بپرسيد كه چه تفاوتي بين استان و قلمرو در كانادا وجود دارد؟ تفاوت بين اين دو در نوع حكمراني و قوانين آنها است. از اين رو، اختيار ۳ قلمروي كانادا به پارلمان اين كشور واگذار شده و توسط دولت فدرال كنترل و حكمراني مي‌شوند. اما لازم به ذكر است كه سيستم قانون اساسي در تمامي استان‌هاي كانادا جريان داشته و هر يك از آن‌ها داراي قوانين مختص به خود هستند. اين كشور مستقر در آمريكاي شمالي از اقيانوس اطلس در شرق تا اقيانوس آرام در غرب و قطب Arctic در شمال گسترده شده و عمدتا با دشت، جنگل، درياچه و كوهستان در غرب پوشيده شده است.

سيستم دولت اين كشور بر مبناي دموكراسي پارلماني، فدراسيون، قانون اساسي و حكومت مشروطه چيده شده است. شايد برايتان عجيب باشد اما هم‌چنان بالاترين مقام مملكتي و رهبر اصلي كانادا، ملكه انگلستان بوده و بالاترين مقام دولتي، نخست وزير كانادا محسوب مي‌شود.

كانادا داراي يك سيستم اقتصادي بازار market economic system است كه در آن قيمت محصولات و خدمات در يك سيستم قيمت‌گذاري آزاد تعيين مي‌شوند. كشور كانادا عضو مجمع همكاري اقتصادي آسيا-اقيانوسيه APEC، توافق‌نامه تجارت آزاد آمريكاي شمالي NAFTA و هم‌چنين مجمع مشاركت في مابين اقيانوس آرام TPP است.

اگر آلاسكا را بخشي از كانادا حساب كنيم، اين كشور نسبت به آمريكا ۱۰ درصد بزرگ‌تر است، اما با اين حال آلاسكا تنها قريب به ۱۰ درصد از جمعيت كل كشور را داراست. انگليسي و فرانسوي دو زبان رسمي كانادا است و كانادا به طور معمول به عنوان كشوري دوزبانه محسوب مي‌‎شود. البته تنها ۱۶ درصد از جمعيت كل اين كشور دوزبانه هستند. اين بدين معني است كه در حدود ۶۰ درصد از اين افراد به انگليسي مكالمه كرده و تنها ۲۴ درصد به زبان فرانسوي صحبت مي‌كنند. البته بد نيست بدانيد كه اقوام بومي كانادايي بين ۵۰ تا ۶۰ زبان مختلف صحبت مي‌كنند.

قريب به ۹۰درصد از شهروندان كانادايي مسيحي هستند و به طور مساوي به دو فرقه كاتوليك و پروتستان تقسيم شده‌اند. مهم‌ترين تعطيلي رسمي و ملي اين كشور روز كانادا Canada Day (با نام قبلي Dominion Day) در اولين روز از ماه جولاي (تيرماه) بوده و به مناسبت بزرگداشت استقلال كانادا در سال ۱۸۶۷ ميلادي تعطيل است. در اين روز كانادايي‌ها با مراسم و جشن‌هاي ملي و ميهني، پيك‌نيك و گشت و گذار و آتش‌بازي تولد كشورشان را جشن مي‌گيرند. سيستم آموزش و پرورش در هر يك استان‌هاي اين كشور به طور مستقل عمل كرده و كنترل مي‌شود.

عموما تحصيل از سن ۶سالگي تا ۱۶ سالگي در كشور كانادا اجباري است. بودجه بخش اعظم تحصيلات عاليه دانشگاهي توسط دولت كانادا تامين مي‌شود و دانشگاه‌هاي تورنتو و مك‌گيل مونترال به ترتيب مشهورترين دانشگاه‌هاي اين كشور محسوب مي‌شوند. به طور ميانگين دو نفر از هر ۳ كانادايي صاحب خانه است و از هر ۷ خانه كانادايي خانه خود را با چوب گرم مي‌كند! ميانگين سن ازدواج در كانادا بين ۲۰ تا ۳۰ سال است. اغلب زوج‌ها داراي سطح تحصيلات، اعتقادات، مذهب و قوم و نژاد يكساني هستند و نزديك به نيمي از ازدواج‌ها در نهايت به طلاق منتهي مي‌شود. خانم‌ها در حدود ۴۵ درصد از نيروي كار اين كشور را تشكيل مي‌دهند و در عين حال درآمد آن‌ها دوسوم درآمد مردان است.شرايط زندگي در كانادا

تحصيل و خدمات پزشكي و درماني تقريبا در همه جاي كانادا براي شهروندان و دارندگان اقامت دائم اين كشور رايگان است! به بياني ديگر بيمه خدمات درماني در كانادا دولتي بوده و بودجه ان از محل ماليات دولت فدرال و استانهاي اين كشور تامين مي‌شود. اين در حالي است كه دانشجويان بين‌المللي نيز امكان استفاده از اين خدمات را تحت عنوان بيمه دانشجويي كانادا دارند و حتي مي‌توانند از ساير مزاياي حضور و تحصيل در اين كشور نظير كار دانشجويي، دريافت بورسيه تحصيلي و اقامت دائم پس از فارغ‌التحصيلي در كانادا برخوردار شوند.

برخلاف تصور عمومي در خصوص آب و هواي كانادا، اين كشور در بسياري از مساحت به ۱۰ ميليون كيلومتر مربعي خود، اقليمي تقريبا معتدل دارد. به همه اين موارد هم‌جواري با آمريكا و برخورداري از پاسپورتي قدرتمند را اضافه كنيد كه آزادي رفت و آمد به ۱۷۲ كشور جهان را مهيا مي‌سازد و به شهروندان كانادايي اين امكان را مي‌دهد تا ۶ماه بدون نياز به ويزا در آمريكا زندگي كنند.

البته مهاجران كانادايي و افرادي كه از طرق مختلف نظير تحصيل و يا كار در كانادا در اين كشور اقامت دارند بايد براي برخورداري از تمامي مزاياي شهروندي كانادا براي حداقل ۵سال در اين كشور اقامت داشته و در صورت فارغ‌التحصيلي و داشتن كار تمام‌وقت در بازار كار اين كشور نسبت به دريافت اقامت دائم (PR) و سپس حق شهروندي كانادا اقدام نمايند. در اين ميان، مدارس، كالج‌ها و دانشگاه‌هاي كانادا از بالاترين استانداردهاي آموزشي در سطح جهان برخوردار هستند و دورنمايي شغلي در اين كشور به اندازه‌اي مثبت است كه هر محصل و دانشجو پيش از پايان دوران تحصيل، شغل آينده خود را انتخاب كرده و به خوبي مي‌داند قرار است چه افقي را براي خود متصور باشد.

همانطور كه در مطالب برترين دانشگاه‌هاي كانادا ، راهنماي تحصيل در كالج‌هاي كانادا و بررسي سيستم آموزشي كانادا به توضيح كامل شرايط تحصيل در اين كشور پرداختيم، كانادا يكي از ۱۰مقصد برتر تحصيلي و با كيفيت‌ترين سيستم‌هاي آموزشي در دنياست و شرايط و مزاياي متعدد و چشمگيري را بر سر راه مهاجران متقاضي ادامه تحصيل در اين كشور قرار داده است. امنيت در كانادا به اندازه‌اي بالاست كه بر اساس شاخص صلح جهاني GPI، اين كشور يكي از پايين‌ترين نرخ‌هاي جرم و جنايت در جهان را داراست و در رتبه ششم امن‌ترين كشور دنيا قرار گرفته است. اين امنيت، تنها به امنيت اجتماعي محدود نمي‌شود! بلكه نشانه‌هاي امنيت در كانادا را مي‌توان در اقتصاد، سرمايه‌گذاري، شغل، مسكن، توليد و صنعت اين كشور به خوبي مشاهده كرد.

شهرهاي ونكوور، كلگري، ساسكاچوان، وينيپگ، برندون، سنت كاترينز انتاريو و اتاوا همگي در فهرست بهترين شهرهايي قرار دارند كه نشريه Money Sense از آنها به عنوان بهترين شهرها براي تازه واردها نام برده است.

البته بايد به شهر ساگناي استان كبك نيز به عنوان يكي از مقاصد برتر زندگي و مهاجرت به كانادا اشاره كرد، اما بايد به اين موضوع توجه داشت كه قريب به ۹۵ درصد از مردم اين شهر و استان كبك به فرانسوي صحبت مي‌كنند و زندگي در اين بخش از كانادا نيازمند مهارت و شناخت كامل زبان فرانسوي خواهد بود.

هزينه زندگي در كانادا

اگر باز هم اين سوال براي شما باقي مانده است كه زندگي در كانادا چگونه است بهتر است نگاهي به هزينه‌هاي زندگي در كانادا بكنيم. بطور كلي مي‌توان گفت كه هزينه زندگي در كانادا در مقايسه با كشورهايي همچون آمريكا، انگليس و استراليا به مراتب كمتر است. هزينه مسكن در كانادا در مقايسه با بسياري از كشورهاي ديگر جهان، كمتر بوده و هزينه خورد و خوراك در كانادا نيز در مقايسه با بسياري ديگر از كشورهاي بزرگ جهان پايين است.

بر اساس آمار موجود، در كانادا هزينه صرف غذا در خارج از خانه در مقايسه با اروپا و آمريكا كمتر است و قيمت خودرو و بنزين در كانادا نيز همين شرايط را دارد. حراجي‌‌هاي واقعي و متنوعي كه در كانادا برپا مي‌شود خود يكي از بهترين فرصت‌ها براي كاهش هزينه‌هاست. از اين رو هزينه تقريبي هر ليتر گازولين براي هر ليتر ۱٫۰۲ دلار ، هزينه ماهانه اتوبوس ۹۱ دلار ، هزينه بليط تكي اتوبوس معادل ۳٫۱۵ دلار و هزينه تاكسي براي هر ۳۰ دقيقه ۱۶ دلار كاناداست.





:: برچسب‌ها: پارس رادينكو , مهاجرت , المان , ويزاي كاري , ويزا , كانادا ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: